6.11.13

Buku Fixi : Murtad

بسم الله الرحمن الرحيم | السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

Karya - Hasrul Rizwan

Sinopsis :

Adam terus menekan punat pada briefcase hitam lalu dibukanya perlahan-lahan. Adam terbelalak. Akhil terlopong. Masing-masing berganjak ke belakang.

Dua pucuk pistol automatik berkilatan hitam, sekeping envelop, kunci kereta dan juga sejumlah wang tersedia di dalam beg yang terpelahang buka.

Adam menutup kembali beg itu. Matanya terpejam rapat. Akhil menelan liur.

"Kerja gila apa sebenaqnya ni... haaa??" Akhil bertanya keras.

"Ini adalah kerja untuk agamamu. Benar. Seperti yang kamu fikir dan apa yang kamu lihat sekarang."

"Hang nak suruh kami buat apa? Bunuh orang?"

"Ya."

"Nakharrom."

"Kamu akan diberi tugas untuk membunuh orang-orang yang MURTAD."


Ini adalah buku fixi pertama yang aku beli dan yang aku baca. Bagi mereka-mereka yang belum pernah berkenalan dengan buku fixi, silalah lakukan segera kerna anda pasti jatuh cinta!

Ternyata, Murtad tidak menghampakan aku. Murtad memang satu karya yang lain daripada yang lain. Hasrul Rizwan berjaya membuat aku jatuh hati terhadap Adam dan Akhil. Tahniah, bro.

Adam dan Akhil ni asal utara. Depa kembar seiras. Kadang-kadang aku pun konpius juga mana Adam mana Akhil hehehe. Kulit depa ni kuning langsat, muka depa iras lelaki Siam, mata sepet. Tinggi depa pula lepaslah nak jadi model. Depa ni memang perempuan minatlah, hensem habaq hang.

Loghat utara membuatkan novel ini lebih menarik. Sebab aku ada darah utara mengalir dalam badan, jadinya loghat utara ni memang favourite. Paling suka tang 'nakharrom'. Dengan aku-aku sekali automatik sebut nakharrom.

Novel ini menceritakan kisah hidup depa yang berhijrah ke Kuala Lumpur untuk mencari kerja, ditawarkan pekerjaan membunuh orang murtad, kisah cinta depa. Lawak ada, serius ada, macam-macam ada. Rugi tak baca. Sedikit sebanyak bila hang baca novel ni, adalah terdetik rasa insaf dalam hati, inshaallah.

Kan sejak dua tiga menjak ni banyak kes mati kena tembak kan... Kadang aku terfikir, entah-entah Adam dan Akhil betul-betul wujud dan sedang menjalankan tugas mereka. Jeng jeng jeng.

Aku punya special sikit. Muehehehe.

Rating : 5/5


Join the contests on Facebook to win one of 7 devices and many other prizes! 

12 comments:

  1. Waalaikumussalam. Agreee :)Best sangat buku buku keluaran fixi. Emei sendiri baru beli dua hari lepas. Tajuk paranormal & asrama. Seram sejukk baca sengsorang.

    ReplyDelete
  2. buku novel ke??
    mcm best je.. tajuk dia pun
    dah nak buat saya nak baca :)

    ReplyDelete
  3. Baca review hang ni terus rasa wajib beli...huhu. Aku baru tahu ada buku fixi.

    ReplyDelete
  4. tak pernah baca lg buku keluaran fixi.. coz jarang beli buku tp nmpak mcm menarik je buku ni..:)

    ReplyDelete
  5. @ima salsuzaima

    Boleh check dekat website buku fixi untuk senarai kedai :)

    ReplyDelete
  6. Akak pun suka buku-buku Fixi :D

    Belum beli lagi Murtad, on my waiting list lah since awak bagi 5 bintang. Amboi special eh awak punya siap dapat autograph. Mencik.

    ReplyDelete
  7. @Alia Laila

    Beli tau kak ! Hehehe bukan selalu boleh dapat special gini.

    ReplyDelete